“Vanhuus ei tule yksin” käy sanonta, joka pitää aika hyvin paikkansa. Vanhuus tulee nimittäin yhdessä miljoonan vaivan kanssa. Varsinkin tällaiselle hypokondriakille, jolla on aivan liian paljon aikaa miettiä jokaisen jomotuksensa alkuperää. Tällä hetkellä polvet ovat sanomassaan sopimustaan irti ja pohjetta vihloo… onko odotettavissa siis veritulppa? No, olen hyvä kasvualusta ”katastrofiajattelulle”!
Tästä jokapäiväisestä valitustulvastani (josta mieheni joutuu kärsimään) kantautui mieleeni seuraavanlainen ajatus: Kun autoillakin kerran on huolto-ohjelma, niin miksi ei kotirouvillakin! Siispä seuraavassa lanseeraan…
…Kotirouvan huolto-ohjelman
Heti aluksi mainittakoon, että ennen kotirouvan käyttöön ottoa täytyy muistaa, että kotirouva on saattanut olla jo aiemmin koekäytössä, mutta se on jostain syystä palautettu. Ensimmäinen koekäyttö on saattanut olla myöskin liian rajua. Näin ollen kotirouvaan on saattanut jäädä ensimmäisen koeajon jäljiltä peruuttamattomia vikoja. Joillekin voi käydä myös sellainen tuuri, että kotirouva löytyy heti ensimmäisestä koeajosta. Tässä tapauksessa on kuitenkin vaarana, että Kotirouva ”nostaa kytkintä” kesken matkan, vaihtelun vuoksi!
Yleensä käytetynkin kotirouvan kanssa alkutaival sujuu moitteettomasti, jos aikaisemmat vuosi huollot ovat suoritettu asianmukaisesti. Nykyään kannattaa kuitenkin varmistaa, että ”ajokilometrit” ja huoltovälit täsmäävät, koska muuten voi tulla ikäviä yllätyksiä. Toisia kotirouvia kun ajellaan vuodessa triplasti enemmän kuin toisia!
Jos kotirouvasi on vuosimallia -74 tai vanhempi, olet todennäköisesti jo joutunut tekemään (ehkä jo useamminkin) seuraavat huoltotoimenpiteet. Ruosteen esto, pohjan massaus, jakopään hihnan vaihto (tämä on syytä tehdä säännöllosesti, sillä jos hihna katkeaa, homma tyssää siihen) pinnan hionta ja lakkaus. Tämän ikäinen kotirouva kuuluu jo sarjaan ”Historic”, mutta hyvällä ja säännöllisellä huollolla pystyt pitämään kotirouvasi vielä pitkään kunnossa.
Asuinpaikastanne riippuen joudut tekemään vuosittain renkaan vaihdot, slikseillä ei kannata missään tapauksessa päästää kotirouvaa matkaan, pientä kitkaa tai nastaa, niin pysyy rouva paremmin pystyssä. Voit silloin tällöin ilahduttaa kotirouvaasi panostamalla laatuun ja ostaa vaikka Nokian kumit.
Sitten tulee aika, kun on pakko tehdä muutamia isompia korjauksia. Alapallonivelet kannattaa tarkistaa ja vaihtaa, ennen kuin on liian myöhäistä. Jos kotirouvasta kuuluu epämääräistä ulisevaa ääntä ajaessa. Kannattaa tarkistaa ovatko laakerit vioittuneet. Laakerin vaihto poistaa ulinan ja ajelu on jälleen miellyttävää. Voit ostaa erikseen jakopäähän vielä omat kuulalaakerit, jolla saat jakopään entistä tiiviimmäksi, muista kuitenkin poistaa laakerit ennen ajelua, jos et muista, voi edessä olla hintava sisätutkimus!
Kardaaniakseli on myös syytä vaihdattaa sen vioittuessa, jos haluat kotirouvasi pyörivän molempiin suuntiin. Jos siis löydät kotirouvasi kiertämästä kehää, saattaa olla että kardaaniakselissa on vikaa.
Siinä vaiheessa, kun taloudessasi alkaa tuoksua epämiellyttävälle tai kotirouvastasi pääsee epämääräistä pauketta ja tummaa pakokaasua, kannattaa tarkistaa pakarin kunto. Pakoputki koostuu kolmesta osasta (josta viimeisen osan pää on hiukan pakaroiden välistä näkyvissä). Ensin kannattaa tarkistaa mikä osista on vioittunut, mutta halutessasi voit tietenkin vaihtaa koko pakoputken. Lisäksi on syytä selvittää, käykö kotirouvasi kaksi- vai nelitahtimoottorilla ja jos kyseessä on siis jo ”Historic” mallinen rouva, voi olla, että et pääse sillä ajelemaan kaikkiin Saksalaisiin kaupunkeihin jos päästöasiat eivät ole kunnossa tai katalysaattori puuttuu. Pakoputkisto koostuu siis alkupään putkesta, kollektorista, eli kerääjästä, loppupäänputkesta ja loppupäässä olevasta äänenvaimentimesta. Jos kotirouvasi on synnyttänyt malli, voi olla, että äänenvaimentimen suulla on pientä rypälemuodostelmaa eli peräpään pukamaa. Jos et ole ”tee se itse”-tyyppiä, niin kannattaa viedä kotirouva huoltoliikkeeseen pakarin vaihtoon, sekä rypäleiden poistoon.
Perushuoltoon kuuluu tietenkin säännöllinen öljyn vaihto, sekä muiden nesteiden tarkistus. Jos lämmöt alkavat kohota, on syytä tarkistaa nestetasapaino ja jos kotirouva tuntuu jäätävältä, niin siinä vaiheessa viimeistään kannattaa tarkistaa pakkasnesteet oikeisiin arvoihin. Öljyä voi lisätä jopa ajon aikana, koska kuivana ajelu voi saada hiertymiä aikaiseksi jopa kuskiin. Kotirouvan vaihdekeppi on ”ulkoistettu” ja se sijaitsee kotirouvan aviopuolisossa. Vaihdekepin koko ja näkö vaihtelee huoneen lämpötilan, lepo- ja työskentelytilan välillä huomattavasti. Jos vaihdekeppi tuntuu jatkuvasti löysältä etkä saa edes ykköstä silmään, kannattaa viedä keppi huoltoon, tai hankkia rengas joka sijoitetaan vaihdekepin alavarteen ajelun ajaksi! Huomioitavaa on myös se, että ajon aikana lisätty öljy voi aiheuttaa vaihdekepin tarkoituksettoman lipsahduksen pakoputken puolelle.
Vanhoissa kotirouvamalleissa ei välttämättä ole puskurit kunnossa, mutta nykyään on puskurinvaihtokin tehty entistä helpommaksi. Ainut haittapuoli on tietenkin puskurinvaihdon hintavuus. Lopputulos on kuitenkin yleensä erittäin keinotekoinen, mutta miespuolista silmää miellyttävä. Mahdolliset peltivauriot, naarmut ja kosmeettiset haitat ovat myös korjattavissa, mutta kannattaa käyttää ammattilaisia näiden asioiden korjaamisessa.
Jos kotirouvastasi jää nestevana kulkureitille, hälytyskellojen on soitava heti! Moottori on kenties krakaamassa! Jos kotirouvasi vielä yskii, on loppu lähellä. Tässä vaiheessa sinulla on seuraavia vaihtoehtoja. Voit koittaa onneasi ohjelmassa ”Pimp My Ride”, jos onnetar ei kuitenkaan valitse kotirouvaasi tähän tuunaus-ohjelmaan, voit tuunata kotirouvasi itse, tai viedä rouvan jälleen merkkihuoltoliikkeeseen. Moottorin vaihto ei ole halpaa lystiä, mutta halutessasi voit laittaa kotirouvaasi vaikka V8in. Tässä tapauksessa voi kuitenkin lähteä homma käsistä, eli kotirouvaasi tulee enemmän voimaa ja kiihtyvyyttä, joten se ei välttämättä pysy enää käsissäsi. Ole siis tarkka valinnoissasi.
Suositeltavaa on, että virität aika ajoin kotirouvaasi, sekä ajelet sillä säännöllisesti. Jos ajelukerrat jäävät liian vähiin tai niitä ei ole ollenkaan, voi käyttöönotossa ilmetä suuria ongelmia ja moottori voi jopa leikata kiinni.
Jos kotirouvallasi jää usein pitkät päälle, voi se johtua lähellä liikuskelevasta uudemman vuosimallin vaihdekepinkannattimesta, tai yksinkertaisesti siitä, että sähköjärjestelmässä on jotain vikaa. Vanhoissa vuosimalleissa ei muutenkaan ole nykyajan automatiikkaa, joten kannattaa olla tarkkana ja muistaa laittaa valot päälle. Polttimot on myös syytä tarkastaa säännöllisin väliajoin. Akkuvalon palaessa on syytä toimittaa kotirouva laturinhihnan vaihtoon. Sulaketaulukin kannattaa tarkistaa jos huomaat toimimattomuutta joissain osissa kotirouvaasi.
Olet myös saattanut huomata seuraavan asian, kun hankit kotirouvasi se oli mallia mini, muutaman vuoden päästä huomasit kotirouvasi muuttuneen malliksi sedan, sitten seurasi mallit farmari, perhe, paketti, lava, kuorma ja kenties jopa rekka. Välillä kotirouvasi saattoi muuttua rekasta sedaniksi ja taas takaisin, mutta tälläkään asialla ei ole niin suurta merkitystä, kunhan vain muistat HUOLTAA rouvasi KUNNOLLA!
"Pientä laittoo se vaatii vaan..."
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti